Jaki olej do silnika wybrać? Sprawdzamy rodzaje

Olej silnikowy przygotowuje warstwę izolującą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób zmniejsza się prostolinijny kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik. Dzięki solidnego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, żeby przemieścić go w inne miejsce, z reguły do powietrza bądź jakiegoś rodzaju odprowadnika. W silnikach benzynowych, górnolotny pierścień kompresji może narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza. W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w obszernych temperaturach.

Trzeba zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Segmentacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją również oleje całoroczne, które powinny jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe. Przykrywając części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy dużych temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można dodać też do oleju inhibitory korozji.

Wiele olejów silnikowych ma też akcesoria w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, aby utrzymać silnik w schludności i zminimalizować tworzenie stałych związków tłuszczowych – wypróbuj elektromechanik pruszków. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki mogą przenieść się w oleju, powodując pokaźniejszą erozję i zużycie ruchomych części. Naturalnie żeby przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub ewentualnie pompa zębata napędzana napędem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa typy filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, ujmują korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju.

Dodaj komentarz