Jak działa skrzynia biegów w aucie?

Ręczna skrzynia biegów jest pierwszym wariantem skrzyń, które ukazały się w autach. Przez wielu typów te uważane są za najlepsze. Przede wszystkim doceniają je kierowcy wyścigowi. Skrzynia ręczna pozwala nam w dowolnej chwili zmienić bieg na większy czy też zredukować. W czasie prędkiej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym detalem utrzymania najwyższej prędkości. Dziś większość starszych wozów jest wyposażona w ten typ skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim samochodzie odbywa się przez wykonanie paru czynności.

W pierwszej kolejności należy nacisnąć pedał, a po pewnym czasie zmienić bieg i zdjąć nogę ze sprzęgła w dobrej prędkości. Jeżeli zrobimy to zbyt gwałtownie, pojazd ma prawo niepewnie szarpnąć. Nie możemy także zrealizować tego nadmiernie można, ponieważ grozi to uszkodzeniem tarczy oraz docisku sprzęgła. Wymiana tych szczegółów jest wysoce kosztowna, albowiem wymaga wyjęcia skrzyni biegów i odłączenia od niej wszystkich pomniejszych części, co jest wybitnie czasochłonne – przetestuj skrzynia multitronik. Skrzynia biegów jest mechanizmem niebezużytecznym w każdym wozie.

Umożliwia on tak zwane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej w trakcie pracy silnika. Silnik jest łączny ze skrzynią za wsparciem sprzęgła. Istnieją rozmaite rodzaje sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne oraz hydrauliczne. Obecnie, to właśnie dzięki poprawnie rozwiniętej technice, zmiana biegu w samochodzie jest kwestią kilku sekund. Kiedyś była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu i zmianie biegu na luz. Biegi w samochodzie trzeba zmieniać w zależności od obrotów silnika. To to naturalnie dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu oraz pracy na wysokich obrotach, co powoduje pokaźniejsze spalanie.

Jeśli w stworzonym przez nas samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, jesteśmy w stanie zmieniać biegi na tak zwane wyczucie. Trzeba wtenczas posłuchać pracy silnika. Gdy pracuję nazbyt głośno, wypada natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie możemy zauważyć przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na pokrewnych, lecz o wiele o wiele bardziej trudnych mechanizmach.

Dodaj komentarz