Dodatki do oleju, aby auto pracowało poprawniej

Przykrywając podzespoły metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy wysokich temperaturach, broniąc silnik przed korozją. Wolno dodać też do oleju inhibitory korozji. Dużo olej silnikowy ma również akcesoria w postaci środków czyszczących i dyspergujących, aby utrzymać napęd w czystości i zminimalizować kreowanie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując większą erozję i zużycie kinetycznych części.

Oczywiście by przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub ewentualnie pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu zajmuje się przelewaniem oleju przez filtr. Są dwa typy filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Dodatki do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku – sprawdź Dodatek do oleju silnikowego. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy tworzy warstwę oddzielającą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To naturalnie dzięki słusznego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, aby przestawić go w inne miejsce, zwykle do powietrza lub jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, górnolotny pierścień kompresji ma okazję narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma okazję wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w gigantycznych temperaturach. Wypada zawsze zwracać szczególną uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na zapakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Są również oleje całoroczne, jakie muszą jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz